Hallvar hjelper deg

Send en e-post til salgssjef Hallvar Rostad: hallvar@audioakt.no
Eller ring tlf 32 87 35 96, eller 92 89 57 73,
kl 10.00 til 16.00 alle hverdager

Siden 1997 har jeg brukt enormt mye tid på å finne ut hvilke produkter jeg liker best selv – og hvilke produkter som er lettest for kundene å lykkes med – og å bli fornøyd med.

De fleste produktene, som jeg enten har testet selv over lang tid, eller jeg har hørt på andre steder, har fått topptester i forskjellige Hi-Fi magasiner over hele verden. Like vel må jeg si at det er svært få jeg ville ha kjøpt selv. Det har også vist seg at det bare er noen få produkter som kundene blir helt ut fornøyd med også.

Så når jeg skal gi råd om hvordan du kan sette sammen et anlegg du kan bli fornøyd med, vil jeg vise til noen få produklter som har vist seg å holde mål både for meg og mine kunder over hele landet.

Det som har størst invirkning på lydkvaliteten er akustikken i det rommet der du skal ha ditt musikkanlegg. Mange av de produktene som får topptester fungere bare i rom med særdeles god akustikk. Dette er ofte grunnen til at det som låt bra i butikken ikke fungerer hjemme hos deg. Dette skal jeg komme tilbake til.

En annen ting som er helt avgjørende for å få til god lyd, er hvordan komponentene i et anlegg passer sammen. Det vi kaller for matching. Det er også viktig at uderlaget til både signalkilder, forsterkere og høyttalere er riktig avdempet.

Akustikk

Jeg vil nå ta for meg dette med akustikken først. Min erfaring er at de fleste kunder har sitt musikkanlegg i stua. En vanlig stue i et norsk hjem har ikke optimale akustiske forhold. Som regel er akustikken enten middelmådig eller svært dårlig. Dette skyldes flere ting. For det første er gjerne fasongen på selve stua og møbleringen slik, at en ikke får en optimal plassering av høyttalerne. Dessuten er det som regel mange harde flater, som gir ugunstige refleksjoner, slik som store vinduer, tak, gulv og vegger. Verst er det ofte for de som bor i boligblokker der materialene i både tak, gulv og vegger er av den harde sorten. For lite møblering og dårlig demping er ett problem, men det kan også bli problemer om det er overmøblert og trangt.

Dersom du ønsker å gjøre noe med akustikken i stua, eller det rommet du skal ha som lytterom, så finnes det en rekke artikler om dette i Hi-Fi magasiner og på internett. Min erfaring er, at de fleste ikke kan eller vil gjøre så alt for store akustiske inngrep. I hvert fall ikke i stua. Derfor har jeg brukt særlig mye tid på å finne ut hvordan jeg kan hjelpe slike kunder til å få best mulig lyd.

Her ser det ut til at det mest avgjørende er riktig valg av høyttalere. For det er særlig viktig at høyttalerne kan fungere under de middelmådige akustiske forhold de fleste har i sin stue. Opp gjennom årene har jeg forhandlet en rekke kjente høyttalermerker, der problemet har vært at de ikke har fungert bra nok under middelmådige og dårlige akustiske forhold. Selv om de kunne fungere helt fantastisk under gode forhold. Det tok meg ca. 10 år å finne høyttalere som takler dette bedre enn andre. På det tidspunktet hadde jeg egentlig mistet troen på at det fantes høyttalere som var bedre enn andre på dette.

Når jeg ser tilbake på dette nå, var det kanskje ikke så merkverdig at det skulle vise seg at det var høyttalere med opprinnelse hos BBC i England, som hadde de beste egenskapene. Det har altså vist seg at Spendor høyttalere har egenskaper jeg ikke har funnet hos andre. De fleste kjenner sikkert til historien om Spencer Hughes som var ingeniør hos BBC og startet sin egen høyttalerfabrikk sammen med kona Dorothy. Derfor navnet Spen(cer)Dor(othy).

Jeg trodde Spendor var utdatert. Derfor var det først etter ca. 10 år med testing av andre høyttalermerker, at jeg så at «gamle, gode» Spendor hadde fått noen topptester i England. Jeg bestilte inn noen Spendor-høyttalere. Da vi hadde pakket ut det første paret her og koblet opp, hørte jeg med en gang at dette var den type lyd jeg hadde drømt om å finne. Selv om høyttalerne var helt nye og uinnspilte hørte jeg tydelig at dette var noe annet.

Spendor er så visst ikke utdatert. Du husker kanskje et forsterkermerke som het Audio Lab? Han som var sjef for Audio Lab, Philip Swift, overtok for noen år siden ledelsen i Spendor. Siden da har det bare gått oppover. Spendor har tatt godt vare på sine kunskaper og bare fortsatt å videreutvikle det som allerede i utgangspunktet var ganske enestående. Så i 2009 ble deres nye modell A6 kåret til «Årets beste høyttaler 2009» og i 2010 ble den nye toppmodellen i A-serien, A9, kåret til «Årets beste høyttaler 2010» i verdens største Hi-Fi magasin WHAT HI-FI?

Harbeth har mye av de samme egenskapene som Spendor. Men det har vist seg at deres høyttalere er mere avhengig av hvordan akustikken i rommet er.

Matching

Når jeg skal hjelpe en kunde med å få til god lyd, er det naturligvis enklest dersom jeg kan være med på å bygge opp et helt nytt musikkanlegg fra bånn av.

Jeg har brukt enormt mye tid på å teste ut hvordan forskjellige signalkilder, forsterkere og høyttalere fungerer sammen, under forskjellige akustiske forhold. Jeg har også brukt mye tid på å besøke messer, andre importører, forhandlere og kunder for å høre på forskjellige musikkanlegg.

For å få til en god match må først og fremst høyttalerne passe til rommet og akustikken i rommet. Når det gjelder signalkilder, så er det ingen tvil om at en god spolebåndsopptaker er det beste. Men de fleste ønsker jo å bruke platespiller, CD-spiller, eller hente musikken fra internett via en god DAC.

For oss som har hørt gode spolebåndsopptakere, koblet opp til et godt musikkanlegg, oppleves til og med platespillere som oppskrytt. Hadde alle brukt båndspillere som signalkilde, ville det vært mye enklere å sette sammen anlegg og få topp lydkvalitet. Det verste, ut i fra min erfaring, er jo at det er svært få produsenter som er i stand til å lage virkelig gode platespillere nå for tiden. Så det er jo grunnen til at gamle modeller som Linn Sondek LP 12 og flere av modellene til Nottingham Analogue blir foretrukket av mange entusiaster. Jeg synes at lyden fra mange platespillere nå ligner mer og mer på lyden fra middelmådige CD-spillere. Billige platespillere kan være vel så bra å høre på i lengden, som dyre modeller. På mange dyre platespillere blir en avhengig av å måtte ha særdeles høy innspillingskvalitet på vinylplatene for at det skal fungere godt. Skal en kjøpe en dyr platespiller, bør en ta med i vurderingen at riaa-trinnet vil være helt avgjørende for at det skal ha noen hensikt å kjøpe dyrt.

Billige riaa-trinn kan fungere greit. Det kan være vanskeligere å få et litt dyrere riaa-trinn til å matche. Det er først når en kommer opp på svært dyre riaa-trinn, at dette vil yte full retferdighet til en dyr platespiller. Jeg foretrekker dyre riaa-trinn med rør. Vi har etter mange års erfaring valgt å satse på det riaa-trinnet, som bl.a. Ken Kessler i Hi-Fi News og Håkon Rognlien i norske Fidelity bruker. Nemlig Audio Valve Sunilda. Dette er et riaa-trinn med rør, som spiller friskt og engasjerende. For deg som vil ha et riaa-trinn i den virkelige High-End klassen, vil jeg nevne AMR PH-77.

På noen platespillere er det enkelt å bytte signalkabel. Kabler fra The Chord Company har vist seg å egne seg godt til platespillere.

Hva er en god CD-spiller? De aller fleste CD-spillere jeg har hørt, er det nesten et mysterium at noen vil kjøpe i det hele tatt. De gjengir musikken på en så mekanisk, klinisk og uengasjerende måte, at en blir sliten av å høre på dem over lengre tid. Min erfaring er at det finnes noen få CD-spillere som er såpas gode at de med riktig matching kan fungere bra. Ja, jeg synes faktisk at de aller beste CD-spillerne i 30.000 kroners klassen kan måle seg med de fleste platespillere i samme prisklasse. Men det er få kunder som kjenner til disse spillerne. Min favoritt er AMR CD-777, som har en lydkvalitet som apelerer til folk som elsker lyden av vinyl. Dette er da også nyeste digitalteknologi, kombinert med gammel rør-teknologi. Noe som gir musikken mere kropp og innlevelse. AMR har også en betydelig dyrere High-End spiller, som heter CD-77. CD-spillerne fra AMR har også USB-port, slik at du kan hente musikken du vil høre på fra internett. Dermed har du en CD-spiller der du både kan spille dine gamle CD-plater og hente musikk fra nettet.

Fler og fler henter musikken fra internett og kjører den gjennom en DAC for å få et analogt signal ut til høyttalerne. Jeg synes at de fleste DACer som er i handelen nå har en alt for hard og klinisk gjengivelse. Men for yngre folk som aldri har hørt en god spolebåndsopptaker, kan det tenkes at denne «metalliske», tynne lyden oppleves som bra nok. Jeg har de siste år forsøkt å finne en DAC jeg kan anbefale til våre kunder. Jeg har ikke funnet noen som jeg synes er bra nok enda, men jeg vet nå at AMR kommer med en ny DAC. Så med de erfaringene jeg har med deres CD-spillere, håper jeg at dette vil bli en DAC jeg kan anbefale.

Når det gjelder valg av forsterker er jeg ikke fanatisk tilhenger av verken rør eller transistorforsterkere. Her bør en bare lytte seg frem til hva en liker best i den prisklassen som er aktuell. Men jeg må nok si at jeg har hatt svært få store musikkopplevelser med de mest kjente transistorforsterkerne. Fordi noen av de musikalske kvalitetene ofte går tapt i vanlige transistorforsterkere. Jeg har opp gjennom årene hørt på mange anlegg som har vært drevet av store transistorbaserte effektforsterkere. Det har nærmest aldri gitt meg noen store musikkopplevelser. Troen på at forsterkerne må være kjempestore, veie mye og yte mye watt, har jeg mistet for lenge siden. Noen av de beste transistorforsterkerne jeg har hørt har vært rene klasse A forsterkere. Men det er få som kjøper slike forsterkere, fordi de fleste bare ser på watt-ytelsen og mister da troen på at slike forsterkere har nok krefter. Dette er en «generalfeil». Alle som har hørt en god klasse A forsterker, vet at her er det snakk om helt andre krefter. Mitt råd er i alle fall, at skal du kjøpe deg en ny forsterker, bør du lytte til en ren klasse A forsterker før du bestemmer deg. Da blir det ganske sikkert en klasse A forsterker, tror jeg.

Om jeg skal trekke frem en god, prisgunstig, integrert klasse A forsterker, må det bli Sugden A21AL Series 2. For det første er Sugden en av pionerene på transistorbaserte forsterkere og er den produsenten som har lengst erfaring med å konstruere gode klasse A forsterkere. De har løst problemene med varmeutviklingen – og det er nærmest aldri feil på deres forsterkere. De har ikke latt seg friste av å flytte produksjonen til Kina. Så de har en stabil arbeisstokk som kan sitt fag – og sammen med hver forsterker følger det med et kort, der han som sluttmonterte og godkjente forsterkeren har satt sin signatur. Så oppstår det en feil på forsterkeren får ledelsen hos Sugden vite hvem de skal ta.

Sugden A21AL Series2 ser svært så uskyldig ut – men om du kobler den opp til noen store Klipsh-høyttalere vil du bli forbauset over hva denne forsterkeren kan gjøre. Flere av de fremste ekspertene på Klipsh her i landet, med Håkon Rognlien i spissen, sier at dette er en av de beste forsterkerne du kan bruke på en rekke modeller fra Klipsh. Det samme sier kunder som har kjøpt denne forsterkeren. Det mange ikke vet, er at denne forsterkeren fungerer like bra sammen med Spendor, som har høyttalere som er noe tyngre å drive. Ja, jeg kan til og med bruke A21 på mine store Spendor SP100R høyttalere, med svært godt resultat. Så i prisklassen mellom 20 og 30.000,- vil jeg faktisk anbefale denne forsterkeren også til kunder, som i utgangspunktet hadde tenkt å kjøpe en ren rørforsterker. Fordi min erfaring er, at det fortsatt er slik, at det kun er svært kostbare rørforsterkere som fungerer godt nok i hele frekvensområdet, fra topp til bunn. Selv om jeg vet at Hi-Fi magasiner over hele verden forsøker å fortelle oss noe annet.

Er du imidlertid av den typen som ikke krever at en forsterker skal spille briljant i hele frekvensområdet, kan naturligvis en rørforsterker i denne prisklassen være en lykkelig løsning.

Når det gjelder integrerte forsterkere, vil jeg si, at når en kommer til prisklassen over kr 30.000,- kan en begynne å se på gode hybridløsninger. Dersom du er glad i rør-lyd, men ikke vil plundre med justeringer og rørbytter, eller at du synes at rørforsterkere i denne prisklassen fortsatt er for «pudding» i bassen, kan en god hybridforsterker være løsningen. Som du ser har jeg skrevet en GOD hybridforsterker. Fordi jeg synes at det er bare noen få som har lyktes helt ut med å konstruere gode hybridforsterkere i denne prisklassen. Gode hybridforsterkere er også lette å matche, da de som regel verken er for bløte eller for skarpe i lyden. Særlig på franske høyttalere som Focal og Triangle er hybridforsterkere en grei løsning.

Jeg har en favoritt hybridforsterker, som heter AMR AM-777. AMR har også en kostbar High-End hybridforsterker som heter AM-77. Jeg har opp gjennom årene også hatt mye glede av gode gamle Pathos Logos.

I prisklassen fra kr 50.000,- og oppover kan en begynne å se på rene integrerte rørforsterkere. Her er det ikke så mange virkelig gode forsterker å velge i. Selv er jeg meget godt fornøyd med Audio Valve Assistent 100 Exclusive. Som nærmest er et monster av en rørforsterker på 40 kg – og som yter hele 2×110 RØR-WATT!!!

Det er betydelig vanskeligere å få til en god match dersom du velger en løsning med forforsterker og effektforsterker. Først og fremst fordi det er så få produsenter som har gode nok forforsterkere – og at de fleste kunder bruker en alt for dårlig signalkabel mellom forforsterkeren og effektforsterkeren. Derfor er det så mange som sitter med imponerende, store effektforsterkere, uten å ha spesielt god lyd. Det er ofte ei «felle» å «investere» i store, tungdrevne høyttalere. For da blir gjerne neste steg å kjøpe store transistorbaserte effektforsterkere – og da, ser du, da er byttinga i gang. For det er alt for vanskelig for de fleste å få slike anlegg til å låte bra. Det verste er dersom høyttalerne er for store og krevende i forhold til rommet. Da lar det seg kansje ikke løse i det hgele tatt, å få til god lyd. Dersom en har høyttalere som passer til rommet, har det vist seg at den beste løsningen til store effektforsterkere, er å bruke en Audio Valve Eklipse Exclusive forforsterker med rør, sammen med en god signalkabel. Dette er den løsningen mange har lyktes med. Dette fordi en Eklipse får anlegget til å låte mere musikalsk og engasjerende fordi den har rør. Men det geniale er at Eklipse ikke har SÅ mye rørlyd at det blir en missmatch, slik det gjerne blir med andre rør-forforsterkere. Det har også vist seg at Eklipse matcher en rekke forskjellige kjente transistorforsterkere som Bryston, Electrocompaniet, Dynamic Precision, Linn og AVI.

Dersom du kan bruke MYE penger på en delt forsterkerløsning, kan jeg anbefale å kjøpe både forforsterker og efektforsterker/monoblokker med rør. Jeg har etter mange skuffelser med andre merker, valgt å satse på Audio Valve, som produseres i Tyskland – og der vi har et samarbeide med Norges fremste eksperter på rør og rørteknologi, Motron i Vestfossen.

For meg som stadig er på leting etter bedre kombinasjoner, hender det en sjelden gang at jeg finner noe som er enda bedre enn det som har vært min favorittkombinasjon tidligere. Jeg legger også stor vekt på at flere kunder skal ha lyktes med en ny kombinasjon, før jeg går ut og anbefaler den her på våre nettsider. Her skal jeg nevne noen av de kombinasjonene som både jeg og våre kunder har blitt mest fornøyd med.

En prisgunstig match:
AMR CD-777
Sugden A21AL Series 2
Spendor A5
Dette anlegget består av så gode komponenter at det lett kan oppgraderes senere bare ved å skifte til enda bedre høyttalere:

En litt dyrere match:
AMR CD-777
Sugden A21AL Series 2
Spendor SP1/2R2

Dersom du senere vil gjøre en voldsom oppgradering på forsterkersiden, kan jeg anbefale denne løsningen:

En enda dyrere match

AMR CD-777
Audio Valve Assistent 100 Exclusive eller AMR AM-77
Spendor SP1/2R2

Om du skal oppgradere både CD-spiller og høyttalere, ser min anbefaling slik ut:

En kostbar match

AMR CD-77
Audio Valve Assistent 100 Exclusive eller AMR AM-77
Spendor SP100R2

Et rålekkert anlegg med god lyd til overkommelig pris:

AMR CD-777
AMR AM-777
Spendor A5

Dette anlegget kan senere oppgraderes med Spendor A6 eller A9 og en rekke andre gode høyttalere.

Dersom du vil ha et anlegg med for og effektforsterker, kan jeg anbefale:

Et anlegg basert på klasse A forsterkere
AMR CD-777 eller CD-77
Sugden Masterclass LA-4
Sugden Masterclass SPA-4
Spendor Statement

Et prisgunstig anlegg med rør-forforsterker

AMR CD-777
Audio Valve Eklipse Exclusive
Musical Innovation MI9
Spendor SP1/2R2 eller SP100R2

De gangene jeg har hjulpet kunder med å bygge opp musikkanlegg fra bunnen av, har resultatene vært meget gode.

Men de fleste kunder ønsker som regel å bare skifte ut en komponent, eller å gjøre det som er mulig for at det anlegget de allerede har, skal fungere best mulig. De fleste som kontakter meg, har problemer med akustikken. Slik at de høyttalerne de har valgt, ikke fungerer bra nok. Når det gjelder elektronikken, har jeg lagt merke til at de ofte har CD-spillere og forsterkere fra skandinaviske produsenter. Den gangen jeg var kunde selv, erfarte jeg til stadighet, at produkter som var produsert i Norge eller i andre skandinaviske land, fikk svært gode tester i norske Hi-Fi magasiner. Men at jeg selv sjelden ble særlig imponert når jeg fikk anledning til å høre eller teste de samme produktene. Det var først etter at jeg begynte å lese amerikanske og engelske Hi-Fi magasiner, at jeg ble interessert i å lytte mere til produkter som ble produsert utenfor Skandinavia.

Ingen av de produktene jeg nå liker best er produsert i Skandinavia.

Når du skal oppgradere ditt eksisterende anlegg bør du først finne ut om du har høyttalere som kan fungere under de akustiske forholdene du har. Jeg besøker ofte kunder her på Østlandet, som helt klart har valgt feil høyttalere i forhold til plasseringsmuliheter og akustikken i rommet. Alt for ofte ser jeg at store, gulvstående høyttalere står klemt mellom møbler og vegger. I mange tilfeller er høyttalerne alt for store i forhold til rommet og akustikken i rommet, selv om de kan stå fritt ute på gulvet. Det kan se ut til at valg av høyttalere, i stor grad, styres av troen på at detso større kabinettene er, desto bedre lyd. Siden jeg selv synes at design betyr mye, kan jeg forstå at det er fristende å kjøpe høyttalere som ser store og imponerende ut – og som samtidig kan fungere som et flott og ruvende møbel. Men dersom en mener alvor med å få til god lyd i et rom som har middelmådig akustikk, kan det altså være slik, at det er mindre høyttalere med et enklere design som fungerer best. Det er som i livet ellers, at mye av det som ser bra ut utenpå, ikke nødvendigvis er like bra inni.

Mange av de som jobber også i vår bransje, er først og fremst forretningsfolk, som ønsker å tjene mest mulig penger på sin virksomhet. For en høyttalerprodusent vil det si at en må forsøke å fremstille et produkt som vekker kundens interesse – og da er et flott design meget viktig. Det er også lettere å vekke interesse og å imponere kundene, dersom en kan fortelle at de nye høyttalermodellene har en diskant av et meget eksklusivt materiale, at kabinnettene er spesielt godt avstivet – og at de har høy vekt. I effektiv markedsføring er det en rekke ting som er viktig for å oppnå en god omsetning. Gode teseter for eks. Så de fleste produsenter gjør hva de kan for å oppnå gode tester i de mest kjente Hi-Fi magasinene og på internett. Jeg har opp gjennom årene lyttet til mange høyttalere som har fått topp tester, men det er svært få av dem som jeg ville ha kjøpt selv. Mange høyttalere blir testet under helt andre forhold enn det du har hjemme i din egen stue. Ofte er det slik at nye bånd-diskanter og diskanter med spesielt harde materialer, fungerer fantastisk i rom med optimal akustikk, men kan være en «katastrofe» i en vanlig stue.

Min erfaring er, at det er bare noen få produsenter i verden, som er kompromissløase i forhold til det å konstruere høyttalere, som skal gi best mulig lyd i vanlige beboelsesrom.

Jeg opplever stadig at kunder som bytter til Spendor høyttalere, får en betydelig bedre lydkvalitet enn det de hadde før.

Bare bytte integrert forsterker

Dersom du har høyttalere som fungerer rimelig godt – og du bare har tenkt å bytte til en bedre integrert forsterker, bør du kontakte meg direkte. For da gjelder det å finne en forsterker som matcher med det du har fra før, den akustikken du har i rommet, hva slags musikk du hører mest på – og hvordan du vil at anlegget ditt skal låte. Det som ofte er lettest å få til å matche er en god hybridforsterker. Her er AMR en av de merkene jeg kan anbefale.

Ellers har det jo vist seg at Sugden A21AL Series 2, som jeg har beskrevet tidligere, er en klasse A transistorforsterker som er lett og matche med det meste. Jeg har i den senere tid fått særlig mange gode tilbakemeldinger fra kunder og forhandlere som har Klipsh høyttalere. De sier at Sugden A21 Series 2 egner seg særlig godt for Klipsh – og at det er særdeles imponerende hva denne forsterkeren kan gjøre.

For de få som kan bruke mye penger på en stor integrert rørforsterker – og som vil ha»god gammeldags» rør-lyd, kan jeg anbefale Audio Valve Assistent 100 Exclusive. Den er på 2×110 RØRWATT!!!

Bytte forforsterker eller effektforsterker

På samme måte som de fleste høyttalerprodusenter er «smarte» forretningsfolk, gjelder dette også for de fleste som produserer forsterkere. De vet at de fleste kunder gjerne vil ha store, imponerende effektforsterkere, med høy watt-styrke og høy vekt – og gjerne også med et flott design. Da kan det gjerne også koste MYE. De vet også at de fleste kunder ikke er villig til å bruke like mye penger på en liten uskyldig forforsterker. Så derfor bruker de fleste produsenter mest tid og penger på å utvikle store, prangende effektforsterkere. Dette er antakelig en av årsakene til at det finnes så få virkelig gode forforsterkere. Dersom du bare skal bytte ut forforsterkeren, må du velge en som matcher. Om du kjøper en svindyr forforsterker, som har fått topptester over alt, så er det slettes ikke sikkert at den matcher.

De fleste som kontakter meg, er litt lei den slitsomme transistor-lyden og vil ha litt mere rør-lyd. Da har det vist seg at det er en forforstker med rør som egner seg særlig godt for å kunne fungere optimalt sammen med en rekke forskjellige transistorbaserte effektforsterkere. Det er Audio Valve Eklipse Exclusive. Den har vært en suksess sammen med effektforsterkere fra både Bryston, Electrocompaniet, Dynamic Precision, Hegel, Linn og AVI.

Dersom du skal kjøpe både ny forforsterker og effektforsterker, er det ofte lurt å velge en løsning med en Eklipse rør-forforsterker sammen med en transistor effektforsterker. Jeg pleier å kombinere Eklipse med en Musical Innovation MI9. Som er en ren klasse A forsterker. En dyrere løsning er en Eklipse sammen med en Sugden Masterclass effektforsterker, eller monoblokker. Dette er også REN KLASSE A!

Å få til en riktig match når en skal bruke både forforsterker og effektforsterker, kan være krevende. Så har du spørsmål om dette, bør du kontakte meg.

De viktige signalkablene

De fleste kunder jeg besøker, har en for dårlig forforsterker – og ALT FOR DÅRLIGE SIGNALKABLER. Hva er hensikten med å kjøpe et musikkanlegg til flere hudnre tusen kroner, når viktig informasjon går tapt, eller blir forvrengt, straks signalet forlater signalkilden? Jeg har lest en del kabeldiskusjoner opp gjennom årene – og de foregår ofte på et sviktende erfaringsgrunnlag. For her er det ikke hva en lærte på yrkesskolen som gjelder. Det som gjelder, er hva du selv liker best – og hvor mye ekstra du er villig til å betale for den forbedringen du selv hørte. Hørte du ingen forbedring? Da er det jo greit. Da trenger du ikke nye signalkabler. Men min erfaring er, at de fleste som prøver bedre signalkabler – og kabler som matcher riktig i anlegget, gjerne vil oppgradere.

Jeg har i mange år brukt mye tid på å teste kabler. Noen anleg kan fungere bra med billige kabler. Men musikk er som regel meget kompleks – og det som oftest skjer når en bruker billige kabler er, at de ikke er i stand til å videreføre all informasjonen. Detaljer går tapt og musikken oppleves ikke som like levende og naturlig. De fleste kabelprodusentene er også «smarte forretningsfolk», så de vet at det er lettere å selge dyre høyttalerkabler enn dyre signalkabler. Dette kan nok være en av grunnene til at de fleste kabelprodusenter har gode høyttalerkabler, men relativt dårlige signalkabler. Så de som har dyre anlegg og bruker både en middelmådig forforsterker og dårlige signalkabler, ødelegger mye av lydkvaliteten p.g.a. dette.

Når det gjelder valg av kabler bør du kontakte meg, så vil jeg hjelpe deg så godt jeg kan.

Signalkilden

Dersom du skal kjøpe ny platespiller, CD-spiller,DAC, eller en annen signalkilde, bør du kontakte meg direkte, fordi du må fortelle meg hva anlegget består av nå. Hvordan du synes lyden er nå – og hvordan du ønsker at lyden skal bli når du skifter til ny signalkilde.

Mange av de som kontakter meg vil ha en mer analog lyd også fra digitale signalkilder som CD-spiller og DAC. Jeg bruker nå ofte en CD-spiler fra AMR, med rør. Det er nok den CD-spilleren jeg synes ligner mest på en god platespiller. AMR kommer nå også med en DAC, som har aller nyeste teknologi. Den har naturligvis tilkoblingsmuligheter til internett.

Jeg synes at de fleste DACer som selges nå har en for hard og klinisk lyd. Den nye DACen til AMR har rør. – og med de erfaringen jeg nå har med AMRs CD-spiller, regner jeg med at den nye DACen skal ha en mer analog lyd. Så jeg er meget spent på hvordan den vil fungere. Vær oppmerksom på at CD-spillerne til AMR også har tilkoblingsmuligheter som gjør det mulig for deg å hente musikken fra internett.

Dempeføtter og underlag

Her slurves det mye. Fordi alt for mange ikke vil tro på at dette har noen betydning for lyden.

Det verste er om høyttalerne står på et ugunstig underlag. Da vil ikke elementene spille presist nok – og lyden blir ikke klar og rein, slik en ønsker. Dette påvirker også den musikalske kvaliteten. På feil underlag kan en høyttaler miste helt piffen og spille tilbakeholdent og tynt. Høyttalere reagerer litt forskjellig på varierende underlag, så utslagene kan bli svært forskjellige.

Mange bruker spikes – og det kan være bra på noen underlag. Men på steingulv og flisbelagte guld kan bruk av spikes føre til at lyden blir tynn og hard. På slike gulv vil gode dempeføtter fungere bedre. Høyttalere som står og vakler oppå et tykt teppe, vil som regel ikke fungere slik de skal. Det finnes også dempeplattformer for høyttalere. Dette kan være meget gode løsninger, men er ofte dyre – og appellerer kanskje bare til de mest ekstreme entusiastene.

For noen år tilbake brukte jeg mye tid på å eksperimentere med mange forskjellige typer underlag og festing av stativhøyttalere og monitorer. Noen få ganger fikk jeg så gode resultater, at jeg ikke en gang kan beskrive hvor vanvittig bra lyd det ble. Dette er slike ting folk ikke vil tro på, om de ikke har fått høre det selv.

De fleste synes det er logisk at underlaget til en platespiller er viktig for lydgjengivelsen. Når en er på de store messene i utlandet hvor det stilles ut platespillere til millionbeløp. Ser en at noen produsenter har bygget opp store benker, som nærmest ligner på oljeplattformer i miniatyr, for at drivverkene skal fungere optimalt. Mange synes også det er logisk at en CD-spiller vil fungere bedre med gode dempeføtter, spikes, eller en god dempeplattform.
Da er det vanskeligere å forklare folk, at det også er viktig med riktig demping under forsterkere. Hvorfor er det slik? Det er jo ingen bevegelige deler i en forsterker? Nei, men det er følsom elektronikk. Menneskekroppen har god demping. Men som du vet, så er en forsterker bygget annerledes og av andre materialer. Så følsom elektronikk kan reagere på viberasjoner som vi ikke merker.

Men det er ikke bestandig like enkelt å finne ut hva slags demping en bør bruke under en forsterker. Så derfor er det gjerne bare noen av de mest ekstreme entusiastene som finner ut av dette. Jeg leste for et par år siden en test i et amerikansk Hi-Fi magasin, at de hadde testet et rack med gode dempe-egenskaper, som kostet kr 94.000,- De var så overveldet over hvor mye dette betydde for lydkvaliteten, at de mente det var verdt prisen, for entusiaster som hadde ekstremt dyre anlegg, der alt annet var riktig matchet.

Oppsummering

Å få et musikkanlegg til å låte vanvittig godt er meget vanskelig. Jeg har i flere år hatt lange telefonsamtaler med folk fra hele landet, som har fortalt meg om alle de feil de har gjort i jakten på den lyden de drømmer om å få til. Da jeg var kunde selv gjorde jeg en rekke feil, som kostet meg mye penger. Nå som jeg har holdt på med dette så lenge, at jeg har funnet noen få gode løsninger, har jeg kommet til en slags konklusjon på hvorfor nesten alle gjør de samme feilene. Jeg tror det er fordi de fleste av oss tenker logisk når en skal gjøre seg opp en mening om hva slags produkter som skal kunne gi den beste lyden. Det er for eks. logisk å tenke at forstkere og høyttalere som får vanvittig gode tester, må være så gode at det bare er å kjøpe. En tenker også at forsterkere med høy watt-ytelse har bedre lyd. At nyeste teknologi gir den beste lyden. At store, tunge forstkerer er bedre en små og lette. Særlig når det gjelder høyttalere er det logisk å tro at desto større en høyttaler er, desto bedre lyd har den. At det må være bedre med bånd-diskanter eller diskanter av harde materialer, som liksom er mere high-teck.

Ja, noen ganger kan noen av disse tingene være riktig. Men min erfaring er at det fortrinsvis bare er hos de som har rom med særdeles god akustikk at produkter med slik egenskaper kommer til sin rett. For det viser seg stadig at det er helt andre produkter som kan fungere best i en vanlig stue. Så min erfaring er, at det er først når en kan gi litt slipp på den logiske tankegangen og bare prøve ut forskjellige kombinasjoner av utstyr, at en kan finne frem til den lyden en drømmer om, hjemme i sin egen stue.

Mange av de mest seriøse produsentene lager produkter som ikke forsøker ikke å imponere kundene med ekstreme tekniske data, høy vekt og andre forlokkende ting. Men her er det snakk om ekte kvalitet, som viser seg når en lytter over lang tid.

Ta kontakt!

Vær ikke redd for å ta kontakt med meg. Jeg var selv en gang «nybegynner» i denne «jungelen» av produkter, så jeg bruker et språk omkrign disse tingene, som tar hensyn til at du som kontakter meg kanskje ikke har så mye kjennskap til Hi-Fi fra før. Du kan begynne med å sende meg en e-post og fortelle litt om hva du trenger hjelp til. Så kan vi etter hvert se om vi bør prate sammen på telefonen, eller om du har anledning å komme hit for å lytte og prate om det du lurer på. Noen ganger kan det være gunstig å avtale en tid på kvelden der du kan ringe meg for å få gode råd.

Dersom du ønsker å få en demo her, er det en fordel om du kontakter meg noen dager i forveien. For da kan vi gjøre en avtale, der jeg setter av tid til bare deg, slik at du slipper å vente, eller å bli forstyrret av andre kunder.

Velkommen skal du være!

Hallvar M. Rostad
Salgssjef
Audioaktøren avd. Norsk Hi-Fi Center